Zoek
Sluit dit zoekvak.

Lezen, lezen, lezen… Dat is wat in groep 3 voornamelijk centraal staat. Maar hoe zorg je ervoor dat lezen leuk blijft? Hiervoor kun je verschillende leesteksten inzetten. Maar op welke manier kun je dat doen? In deze blog lees je hier meer over.

Tekst van de week

Een tekst klassikaal lezen en de kinderen hierbij een beurt geven, is niet iets wat werkt. De kinderen zijn dan namelijk niet betrokken bij de tekst. De tekst lezen door koorlezen en duolezen is wel werkend. 

Door als leerkracht eerst de tekst voor te lezen, kun je al dingen verduidelijken. Tussen het voorlezen door stop je regelmatig om vragen te stellen over de tekst, iets te verduidelijken of een woord uit te leggen.

Tot slot kunnen de kinderen in duo’s uiteen om de tekst in tweetallen te lezen. Dit duolezen kun je de rest van de week vaker inzetten. Je noemt deze werkvorm ‘tekst van de week’.

De themahoek

Als je werkt met spelhoeken in de klas, kun je ook hierbij de leesteksten goed inzetten. Een themahoek richt je niet als leerkracht in, maar met de kinderen. Wanneer de kinderen een themahoek in gaan richten, hebben zij informatie nodig. Je kunt samen filmpjes bekijken of informatieboeken voorlezen, maar je kunt ook leesteksten lezen. Hoe zien de sterrenbeelden eruit? Welke regels gelden er in het bos? 

Als de kinderen eenmaal het spel gaan spelen in de themahoek kunnen de teksten ook voor het rollenspel gebruikt worden: wat doet een bakker? Welke taken heeft een politieagent(e)? Hoe help je een klant?

Overige hoeken

Ook in hoeken als de bouwhoek en de natuurhoek kunnen de leesteksten gebruikt worden. Naast een rijk aanbod aan materiaal in de bouwhoek, zijn ook leesteksten een inspirerende toevoeging. 

Laat de kinderen eerst een leestekst lezen, zodat zij wat extra informatie hebben voordat zij gaan bouwen. Het bouwwerk wordt zo veel rijker en je kunt op meerdere manieren taal koppelen aan de hoek.

Verzamelen van informatie

Door het lezen van leesteksten doen de kinderen allerlei nieuwe kennis op. Zo kun je met de kinderen een weetjesmuur maken. Ze kunnen elkaars weetjes lezen en de leesmotivatie zal groeien. 

Ook kunnen de kinderen expert worden in een onderwerp. Ze lezen teksten om zo ergens meer te weten over te komen. Hiervan kunnen zij een poster, een lapbook of iets anders maken. Uiteindelijk delen ze de kennis met de rest van de groep. Dan is iedereen een expert over het onderwerp!

Inspiratiegids

Ben je enthousiast geworden om ook met de leesteksten aan de slag te gaan? Download dan de inspiratiegids met concrete voorbeelden hoe je ze in de praktijk kunt inzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *